سرپرستی روزنامه اقتصادی آسیا در مشهد
  • حرف درمانی باید حذف شود؛ امسال باید عمل کنیم
  • حرف درمانی باید حذف شود؛ امسال باید عمل کنیم
  • کاهش چشمگیر حوادث جاده‌ای خراسان رضوی با آگاه‌سازی به‌موقع هلال احمر
  • کاهش چشمگیر حوادث جاده‌ای خراسان رضوی با آگاه‌سازی به‌موقع هلال احمر
  • ۶ مرکز اُتیسم در خراسان رضوی فعال است
  • باید در جهت رفع مشکلات کودکان اُتیسم تلاش و کوششی همگانی داشته باشیم
  • سومین اجلاس میزبانی ایرانی اسلامی در مشهد برگزار می‌شود
  • یک درصد کودکان ایرانی مبتلا به بیماری اُتیسم هستند
  • افزایش 3 درصدی تعداد زائر ورودی به مشهد تا به امروز
  • المان گوهرسنگ ها، نوروز در میدان جانباز رونمایی می شود
  • صادرات 1762 میلیون دلار کالا از استان طی 11 ماهه سال 96
  • بازرسان، آتش نشان داوطلب می شوند
  • پایان دومین رنکینگ بزرگ اسنوکرخراسان
  • هشدار رئیس بانک مرکزی اروپا به ترامپ درباره وضع تعرفه
  • افتخارآفرینان وزنه‌برداری جهان مدال‌هایشان را به آستان قدس رضوی هدیه کردند
  • نشست مشترک معاون صنايع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتي استان خراسان رضوي با فعالين اقتصادي کشور سوريه
  • توليد، اشتغال پايدار و توسعه صادرات،سه محور مهم در حوزه اقتصادي  
  • ساخت و تغییر پروفایل های مختلف در اندروید با Profile manager
  • جشن تولد لامبورگینی با "میورا اونتادور"
  • خودروهای ارزان سوزوکی کیفیت یا تسخیر بازار
  • سیاستهای ویژه برای فروش محصولات پژو در ایران
  • مشاور وزیر صنعت : قرارداد سیتروئن با ساپیا مبارک است
  • ضعف نظارت وزارت صنعت بر خودروسازان!
  • مرسدس کلاس E کوپه در حال تست با پوشش استتاری
  • تولید ۲ مدل سواری متوقف شد
  • تولید ۲ مدل سواری متوقف شد
  • فیشهای حقوقی و آدرسهای اشتباه
  • رسوایی میتسوبیشی درباره میزان مصرف سوخت، مربوط به خودروهای ژاپنی است نه آمریکایی
  • رسوایی میتسوبیشی درباره میزان مصرف سوخت، مربوط به خودروهای ژاپنی است نه آمریکایی
  • نیازمند یک خط اعتباری برای جذب سرمایه گذار و آغاز پروژه هستیم/ براساس حمایت های قطعی، می توانیم برنامه زمانبندی اعلام کنیم
  • آغاز طرح ضیافت ماه مبارک رمضان در خراسان رضوی
  • حق ۴۹۰هزار کارگر در جیب ۱۶ مدیر دولتی
  • تست cs35 در کاشان/شاسی بلندی متفاوت که در سایپای کاشان مونتاژ می شود
  • نویسنده کتاب موج سوم، درگذشت
  • برج سلمان مشهد در آتش سوخت
  • خداحافظ پراید... سلام رنو کوئید
  • کدخبر: 1844
    به مناسبت هفته دولت
    روابط خارجی در مسیر احیا؛ دیپلماسی سیاسی با راهبرد اقتصادی

    بازگشت به بازارهای بین المللی نفت، افزایش قدرت انتخاب در مبادلات تجاری، پیگیری موازنه مثبت و اقتصاد محور کردن دستگاه دیپلماسی از مهمترین دستاوردها و جهت گیری های دستگاه دیپلماسی در یک سال اخیر بوده است.

    به گزارش آسیا، حجت السلام و المسلمین حسن روحانی در حالی در تابستان 92 وارد پاستور شد که روابط خارجی ایران شرایط مناسبی نداشت و مجموعه عوامل داخلی و خارجی دست به دست هم داده بود تا پروژه امنیتی سازی نقش و جایگاه ایران در منطقه در قالب پروژه آمریکایی – صهیونیستی با موفقیت پیش رود.

     

    علاوه بر این شاهد افزایش سیاست ایران هراسی و تهدید انگاری جمهوری اسلامی ایران و تضعیف جایگاه کشور نزد افکار عمومی جهان بودیم و در نهایت پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران تبدیل به بحرانی غیر ضرور و معضلی در روابط خارجی ایران شده بود.

     

    یکی از اهداف و وعده های اصلی رییس جمهوری در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تنش زدایی در عرصه سیاست خارجی و حل و فصل پرونده هسته ای ایران بود. پرونده ای که دستمایه تحریم های بی سابقه اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد شده بود. بر این اساس 6 قطعنامه شورای امنیت علاوه بر اعمال تحریم های تدریجی و فزاینده علیه جمهوری اسلامی ایران سایه جنگ را بر سر کشور گسترده بود.

     

    رییس جمهوری با انتخاب محمد جواد ظریف و تیمی از مجرب ترین کارشناسان وزارت امور خارجه، فرایند مذاکرات هسته ای را ساماندهی کرد و این مذاکرات پس از دو سال به توافق هسته ای ایران و نمایندگان گروه1+5 در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد.

     

    علاوه بر این با مختومه شدم پرونده پی.ام. دی. زیرساخت های فنی و حقوقی تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران با صدور قطعنامه 2231 برچیده شد و این قطعنامه شورای امنیت از تغییر بنیادین در روابط جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل و جامعه جهانی خبر داد.

     

    این در حالی است که در جریان نخستین سفر رییس جمهوری به مقر سازمان ملل متحد، قطعنامه (جهان عاری از خشونت و افراط) به صورت اجماعی در سازمان ملل متحد به تصویب رسید. اگرچه این پیشنهاد با اجماع نمایندگان کشورها به تصویب رسید با این حال حوادث سال های اخیر درمنطقه خاورمیانه حاکی از ضرورت عملیاتی کردن این پیشنهاد از سوی دولت و دستگاه دیپلماسی است.

     

    به گزارش آسیا، بعد از امضای توافق هسته ای (برجام) در تابستان گذشته نمایندگان کشورهای موثر جهانی از شرق و غرب به ایران سفر کردند به طوری که طی این مدت تقریبا اکثر کشورهای اروپایی نمایندگان خود را به تهران اعزام کردند و مقامات ارشد کشورهایی همچون چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و اتریش در تهران حضور یافتند.

     

    امروز به جرات می توان گفت امضای توافق هسته ای قدرت چانه زنی و انتخاب دستگاه دیپلماسی کشور و استفاده بهینه از ظرفیت های داخلی منطقه ای و بین المللی را به نحو موثری ارتقا داد.

     

    **چالش های توسعه مناسبات منطقه ای

    بدون تردید اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری ها و مناسبات با کشورهای مسلمان و همسایه است. از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دستگاه دیپلماسی همواره بر توسعه مناسبات با کشورهای مسلمان وهمسایه تاکید کرده و بارها با ارائه پیشنهادهایی همچون تشکیل مجمع گفت و گوی منطقه ای تلاش کرده در مسیر توسعه همکاری های منطقه ای گام بردارد؛ با این حال نباید فراموش کرد این سیاست با چالش هایی هم مواجه است.

     

    واقع امر این است که تضاد منافع بین کشورهای منطقه و همسایه بسیار بیشتر و فراتر از کشورهایی است که در مجاورت هم قرار ندارند. اختلافات مرزی، بهره گیری از منابع مشترک و حوزه های نفوذ بین کشورهای همسایه وجود دارد و مدیریت این مسائل نیازمند درک شرایط پیچیده و بلوغ سیاسی همه کشورهای منطقه است.

     

    طی یکی دو سال اخیر برخی رقبای منطقه ای ایران با مشاهده توافق هسته ای وتغییر جایگاه ایران در مناسبات بین المللی تحرکات گسترده ای برای ناکام کردن دستگاه دیپلماسی شروع کردند و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنند؛ با این حال جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده با در پیش گرفتن صبر استراتژیک، این رفتارها را مدیریت کرده و مانع از ایجاد چالش ها و بحران های ناخواسته شود.

     

    از سوی دیگر، دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اصول و آرمان های انقلاب اسلامی همچنان به حمایت سیاسی– دیپلماتیک موثر از محور مقاومت، مساله فلسطین و یمن در منطقه پرداخته است.

     

     

    ** دیپلماسی اقتصادی

    اقتصاد و سیاست دو مولفه ای هستند که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند؛ اقتصاد قوی قدرت چانه زنی دستگاه سیاسی را ارتقا می بخشد و دیپلماسی توانمند، قدرت اقتصادی را افزایش می دهد. طی سال های اخیر و در اثر تحریم های ظالمانه، ظرفیت های اقتصادی کشور تحلیل رفت اما دستگاه دیپلماسی بخش مهمی از توان خود به ویژه بعد از اجرایی شدن برجام را در این راستا به کار گرفته است. بخش مهم و شاید اصلی ترین محور رایزنی های محمد جواد ظریف در سفرهای دیپلماتیک، به معرفی ظرفیت های اقتصادی ایران و رفع موانع مالی و بانکی معطوف بوده است.

     

    در جریان این سفرهای وزیر امور خارجه، معمولا تیمی از تجار و بازرگانان ایرانی وی را همراهی کرده اند همچنان که در سفر مقامات کشورهای دیگر به تهران هم اقتصاد از اصلی ترین محورهای مذاکراتی بوده است. از سوی دیگر یکی از اصلی ترین ماموریت های نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر معرفی ظرفیت های اقتصاد ایران برای کشورهای مقصد بوده است. تردیدی نیست که این اقدامات در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و در جهت تحکیم مبانی اقتصاد کشور برای جلوگیری از تاثیرگذاری تکانه های بیرونی اجرایی می شود.

     

     

    ** نتایج حاصله و آخرین وضعیت

    با امضای توافق هسته ای با 1+5 و صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا، تحریم های ثانویه ایالات متحده آمریکا و تحریم های شورای امنیت که در قالب 6 قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده بودند برچیده شد. تنها در جریان مذاکرات قریب به 12 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در سه مرحله (مرحله اول 2/4، مرحله دوم 8/2 میلیاد دلار و مرحله سوم 8/4 میلیارد دلار) آزاد شد.

     

    اقتصاد ایران به طور سنتی و ساختاری اقتصاد نفت محور بوده است، اگرچه تحریم های اعمال شده علیه کشورمان زمینه ساز برون رفت از آن بن بست ساختاری را فراهم کرد و امروز میزان وابستگی بودجه کل کشور به نفت به زیر 30 درصد کاهش یافته است با این حال نمی توان در شرایط موجود از منابع حاصله از نفت چشم پوشی کرد. امروز یکی از اصلی ترین مشکلات اقتصاد ایران کمبود نقدینگی در بخش های تولیدی و عمرانی است. تزریق منابع نفتی به این بخش ها می تواند رکودی که چندین سال است، کشور از آن رنج می برد را خارج کند.

     

    ** نفت؛ بازگشت به بازارهای بین المللی

    دولت طی ماه های اخیر توانسته میزان تولید نفت خود را به دوران قبل از تحریم برگرداند که این امر از دید ناظران حوزه انرژی غیرممکن بود. با این حال نباید فراموش کرد که حفظ توان تولید و بهره گیری از میادین مشترک و به دنبال آن تزریق منابع آن به سایر بخش های مولد اقتصاد کشور، نیازمند تزریق سالانه 30 تا 50 میلیارد دلار منابع مالی است.

     

    **موازنه مثبت و ارتقای روابط به سطح راهبردی

    چنانکه گذشت، افزایش قدرت انتخاب دستگاه دیپلماسی از دستاوردهای برجام و رویکرد تعاملی دولت تدبیر و امید به شمار می رود؛ جمهوری اسلامی ایران امروز توانسته در قبال موازنه مثبت، هم با غرب ارتباط داشته باشد و هم با شرق. طی سال گذشته فدریکا موگرینی و وزرای خارجه کشورهایی همچون آلمان، انگلیس، فرانسه و اغلب کشورهای اروپایی به تهران سفر کردند؛ از سوی دیگر روسای جمهوری روسیه، چین و هند به تهران سفر کردند و روابط خود با ایران را به سطح روابط راهبردی ارتقا دادند.

     

    ** از توافقنامه چابهار تا دریافت سامانه اس 300

    امروز ایران در آستانه گشایش فصلی جدید در توسعه مناسبات در شبه قاره هند است؛ توافقنامه چابهار که در سال جاری به امضای روسای جمهوری ایران، هند و افغانستان رسید. نقش غیرقابل انکاری در توسعه سواحل مکران در جنوب شرق کشور و بهره گیری از ظرفیت های ژئوپلتیک آن در مقایسه با بنادر جنوب خلیج فارس دارد.

     

    بدون تردید راه اندازی همکاری های اخیر نظامی تهران و مسکو از جمله تحویل سامانه دفاعی اس300 ، همکاری های دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و استفاده از ظرفیت های ژئوپلتکی ایران از دستاوردهای کشور در یکی دو سال اخیر به شمار می رود.

     

    فراموش نکنیم رقبای ایران در دوره معاصر با خریدهای تسلیحاتی سنگین و با تکیه بر بازیگران فرامنطقه ای در مسیر حفظ موازنه منطقه ای به نفع خود تلاش می کردند و امروز با مشاهده حل و فصل پرونده هسته ای و توسعه همکاری های ایران با کشورهای قدرتمند، تمام سرمایه گذاری های خود را بر باد رفته می بینند.

     

    به گزارش آسیا، تا قبل از توافق هسته ای علیرغم نقش موثر و غیر قابل انکار جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و افراطی گری، کسی حاضر نبود این قدرت را به رسمیت بشناسد. با این حال پس از توافق هسته ای، ایران به نشست های حل بحران سوریه دعوت شد و امروز ایران در قالب همکاری با دولت های درگیر بحران و قدرت های موثر منطقه ای و فرامنطقه ای، در مسیر حل بحران تروریسم وافراطی گری گام های موثری در عراق و سوریه برداشته است.

     

    طی سالهای گذشته به بهانه برنامه هسته ای، دشمنان جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از تمام ظرفیت های خود به سمت انزوای جمهوری اسلامی ایران حرکت کردند هرچند در نهایت با ناکامی در دستیابی به اهدافشان بار دیگر به میز مذاکره بازگشتند.

     

    دولت یازدهم با اتخاذ راهبرد تنش زدایی در عرصه سیاست خارجی و ارائه پیشنهاد جهان عاری از خشونت و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران احیای روابط خارجی ایران را در دستور کار قرار داد. ارتقای سطح روابط با انگلستان و معرفی کارداران ترددی از سوی دو کشور،ملاقات مقامات عالی دو کشور و سفرهای دیپلماتیک وزرای خارجه و همچنین تلاش برای تاثیرگذاری بر تصمیم سازان ایالات متحده در این مسیر ارزیابی می شود.

     

    دستیابی به توافق هسته ای و جایگاه رو به رشد ایران در روابط خارجی نتیجه اعتماد رییس جمهوری به دانش و تخصص و توان کارشناسی کشور در حوزه دیپلماسی است. تداوم این مسیر بدون تردید نیازمند درک اجماعی از منافع ملی توسط همه گروه ها و طیف های سیاسی و پرهیز از وارد کردن منافع گروهی و جناحی در عرصه روابط خارجی است.

     

    منبع: ایرنا

    کلید واژه ها
    روابط خارجی- دیپلماسی سیاسی- راهبرد اقتصادی
    نظرات
    اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید. اولین نظر را شما ارسال کنید.
    ارسال نظر



    مطالب مرتبط